Terminator Genisys kritika

Régen nagyon szerettem filmet nézni. Emlékszem mennyi kedvencem volt, s melyek voltak azok a címek, melyekkel őrületbe kergettem a szülőket a folyamatos újranézésük miatt. Természetesen mindig öröm volt számomra, amikor egy kedvenc franchise újabb epizóddal bővült. Persze gyerekként nagyon elfogult voltam egy-egy kedvenccel szemben. Így számomra tényleg felért egy vizuális apokalipszissel, ha valamelyik kedvenc filmem egy majdnem nézhetetlen új résszel bővült, vagy csak nem hozta azt a szintet, mint az elődei.

Minden egyes film – függetlenül, hogy rögtön fizikai adathordózón jelenik meg, vagy előtte a mozivásznakon is tiszteletét teszi – egyfajta vizuális kereskedelmi árucikk. Ebből fakadóan pedig többnyire egy film alapján be lehet lőni a készítés évét, hiszen főleg a nagy címekre jellemzőek, hogy magukon viselik az adott év, vagy kor stílusjegyeit. Az én véleményem az, hogy régebben sokkal minőségibb alkotások születettek, hiszen mind látványban, mind pedig tartalomban törekedtek a készítők a minőségi darabok gyártására. Manapság sajnálatos módon elegendő, ha valami elég látványos, hogy el tudja adni magát. Mint ahogyan említettem a filmek vizuális kereskedelmi cikkek, így a készítőknek az az érdekük, hogy egy alkotás minél több profitot termeljen. S addig, míg a nézőket érdekel egy franchise, annak többnyire mindig készül egy újabb epizódja egészen addig, míg az történetileg teljesen le nem záródik, vagy pedig nem áll bele anyagilag a földbe, hogy ne legyen értelme folytatni.
Természetesen nincs baj, ha valami beleáll a földbe minőségileg. Ha van egy elég jó alapanyag, akkor elő kell venni a manapság igen divatos “reboot” megoldást, mely utolérte a Terminator – franchise-t is.

00
Én azok közé tartozom, akiknek a trilógia egy egész kerek történetet alkot, mely tulajdonképpen nem más, mint John Connor életútjának beteljesedése. Annak ellenére, hogy a harmadik rész nem tudott felnőni az elődjeihez sokak szemében, de számomra még mindig egy szinten van velük, s az egyik kedvencem. Mai napig emlékszem, amikor a moziban egyfajta sokként ért, hogy a készítők tényleg meg merték lépni, hogy az ítélet napjának eljövetelét választották befejezésül a harmadik rész végén.
Annak ellenére, hogy a negyedik részt vártam, de nem sikerült elfogadnom, mint hivatalos folytatást. Sajnálatos módon én azok közé tartozom, akik nem nagyon tudják élvezni egy adott film folytatásait, ha az állandó karaktert életre keltő színész személye folyamatosan változik. Persze egyértelmű, hogy embereknek az öregedését nem lehet megállítani, illetve visszafiatalítani sem, de a harmadik és a negyedik rész közötti teljes színészcserét teljesen indokolatlannak vélem a mai napig. Ettől függetlenül a film anyagilag, minőségileg bukás volt, melynek köszönhetően a jogtulajdonosoknak el kellett adnia a Terminator – franchise jogait. Így készült el a Terminator Genisys, amely inkább egy reboot, mint folytatás.

Megpróbáltam semmiféle elvárást támasztani a filmmel szemben, mert sem a szereposztás, sem pedig a történet nem jött be maradéktalanul az előzetesek alapján. Miközben a székben ültem, s a kéretlen reklámok sorát néztem azon gondolkodtam, hogy vajon mi értelme is van az állandó reboot-nak? Tényleg ennyire ötlettelenek az alkotók, hogy képtelenek bármiből egy minőségi folytatást csinálni úgy, hogy az előző rész hibáit kijavítják? Helyette inkább újraforgatnak filmeket, vagy pedig olyan folytatásokat készítenek, amelyek nem vesznek figyelembe előzményeket, s egyfajta alternatív történetszálat hoznak létre.

01

Én azok közé tartozom, akik kifejezetten örült annak, hogy a harmadik rész készítői elhozták az ítélet napját, mert végre lehetőség nyílt arra, hogy a karaktereket abban a környezetben láthassunk, melyek csak jövőképben jelentek meg a trilógia kapcsán. Azt gondolom, hogy az utóbbiban is rendkívül sok potenciál lett volna tartalmilag, így abszolút nem értem a készítőket, hogy miért is kellett gyakorlatilag szinte nullázni az eddigi filmeket ráadásul úgy, hogy közben megváltoztatják az alap történet menetét. Már az előzetesekben is bőven el lettek durrogtatva azok az alap történet szálak, amelyek szerint Kyle Reese egy alternatív múltba érkezik vissza, melyben Sarah Connor nem szorul segítségre, hiszen már mindent tud előre ahhoz, hogy egy valódi tökös csaj legyen.
Ennek köszönhetően gyakorlatilag mást sem lát az ember a vásznon, mint hogy a készítők megpróbálják kihasználni az időutazásban megtalálható potenciált, hogy a történeten még a legutolsó pillanatban is tudjanak csavarni. Ennek hatása pedig az, hogy szinte nem is lehet helyén kezelni ezt a filmet. Ugyanis reboot-nak túlságosan furcsa, s folytatásként meg túlságosan kusza. Miközben a filmet néztem többször volt olyan momentum, amikor gyakorlatilag sikerült elvesztenem a fonalat, s egy-egy kisebb jelenet közben kellett összeraknom, hogy mit is láttam.

A film kezdése még önmagában szerethető volt, s még akkor bizakodtam, hogy tényleg tetszeni fog. Azonban ahogyan haladt előre a történet egyre inkább éreztem azt, hogy ez bizony nem az én világom. Nem mondhatom, hogy rossz, de annak ellenére, hogy szeretem a franchise szinte minden alkotását (na jó a negyedik nem jött be egészen), de valahogy soknak éreztem az idővonalak és annak hatásait erősen tárgyaló részeket. Ugyanis pont ennek köszönhető az, hogy hiába jutottunk el az ítélet napjáig a harmadik részben, s hiába készült egy negyedik rész a Skynet öntudatra ébredése utáni időkről, ha éppenséggel érkezik egy új rész, amely visszakanyarodik a gyökerekhez.

02

Véleményem szerint ennek nem csak az az oka, hogy az írók esetleg ötlettelenek lennének. Hanem nemes egyszerűséggel meg kellett felelni a mai filmes tendenciának. Ami nem más, mint a látványvilág. És talán itt lehet a kutya elásva, mely szerint az apokaliptikus környezet talán nem is mutatott volna olyan jól, mint hogy a főbb karakterek gyakorlatilag végigzúzzák a várost úgy, hogy közben már az ember feszeng a székben, hogy hiába jó a látványvilág, s hiába nem lóg ki sehol az a bizonyos CGI lóláb, ha közben iszonyatosan mennyiségben tele van a film filmes túlzásokkal. Mert azért legyünk őszinték, hogy a valóságban egy iskolabusz minden bizonnyal nem pördül meg legalább háromszor a levegőben, illetve egy zuhanó helikoptert sem sikerül a földbe csapódás előtt gyorsan egyenesbe rántani. És persze még sorolhatnám.
Egyre inkább azt éreztem már a film közepénél, hogy szintén látok egy olyan alkotást, mely csak árnyéka önmagának. Tartalom nem igen van, vagy ha van is csak valamilyen összekötő szerepet tölt be a jelenetek között, illetve olyan töltelék rész, amelyhez muszáj látványt is bevetni.

Számomra a legnagyobb csalódás egyértelműen az, hogy iszonyatosan érződik az, hogy a készítők hülyének nézik a nézőt. Az előző részek hibáit ki kellett javítani, melyhez nem volt más mód, mint hogy gyakorlatilag egyfajta alternatív időt hozzanak létre az alkotók. Ehhez nem csak, hogy szinte nullázták a már elkészült epizódokat, hanem egyfajta folytatási lehetőséget csempésztek bele, hogy még legalább – a már egyébként beígért – két rész elkészülhessen. Az új generációt meg kell fogni a látványvilággal, s a régieket pedig vissza kell csábítani. Utóbbit persze olyan jelenetekkel, melyek retro érzést váltsanak ki a nézőből. Ehhez pedig nem más, mint Schwarzenegger asszisztál, akinek öregedését olyan szájbarágós módon próbálják a készítők megmagyarázni, hogy a film végére már inkább kínossá válik az egész öregedési szál.

03

Már az első hírek kapcsán sem volt kedvencem eme film, de valahogy az előzetesek meghozták a kedvemet hozzá. Holott abból is sütött, hogy folytatásként maximum egy közepes filmet kaphatunk csak. A legnagyobb pofára esés nálam egyértelműen az volt, hogy a nagy dirrel-durral beharangozott T1000-es szinte csak mellékszerepben tündökölt, s a géppé avanzsált John Connor szála pedig szinte teljesen értelmezhetetlen volt. A film végi zárás pedig ténylegesen összekavart. Igazából mikor felkeltem a székből csak azon gondolkodtam, hogy történeti szempontból én mekkora zagyvaságot láttam.

Szereposztás szempontjából nem voltam elragadtatva. Habár egy fikarcnyi pozitívum azért mégis ért, hogy Jai Courtney mégsem volt annyira ripacs, s irritáló, mint amilyennek tűnt, ámbár Michael Biehn alakítása végig ott motoszkált a fejemben. Tény, hogy az emberek öregedését nem lehet megállítani, vagy visszafordítani, de azért szívesen vettem volna, ha olyanokat castingolnak a szerepekre, akik legalább hasonlítanak a korábbi színészekre. Ámbár tény, hogy ha valóban készül egy hatodik mozifilm minden bizonnyal harakirit követek el, ha megint meglépik az alkotók, hogy lecserélnek minden színészt. Mert már picit unalmas számomra, hogy szinte minden egyes részben más, s más játssza el a fontosabb karaktereket.

04

Összegezve azt gondolom, hogy a Genisys nem mást, mint egy tisztes filmes iparosmunka, mely tökéletesen mellőzi az egyediségeket, s a korszakalkotó dolgokat. Nem más, mint egy futószalagon gyártott árucikk, mely egy franchise-t vesz alapul, hogy vaskos pénzeket hozzon a jelenlegi jogtulajdonosoknak.
Nem mondom, hogy rossz film, ámbár történetileg olyan szinten meg van kavarva, hogy kifelé jövet a mozi teremből nem tudtam eldönteni, hogy most én tulajdonképpen egy folytatást láttam, vagy pedig egy reboot-nak nevezett valamit. Mindenesetre azt mondom, hogy önálló filmként valóban jó, de folytatásként sajnos csak közepesre tudom értékelni főleg amiatt, hogy mire eljutott a franchise az ítélet napja utáni időhöz (mely véleményem szerint sokakat érdekelt volna még) inkább visszakanyarodik az előzményekhez.

Hozzászólok!

Egy gondolat ezen: “Terminator Genisys kritika

  1. Pingback: Terminator Genisys: Kritika és a bevétel | Terminator Hungary

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.