Exkluzív interjú a TSCC producerével!

Két héttel ezelőtt ért véget a második évad, találgatások és bizonytalanság mindenütt. A Corona Coming Attraction 2 nappal ezelőtt exkluzív interjút közölt Ashley Edward Millerrel, a TSCC co-producerével.

Szóba kerül a közelgő T4 is, Miller beszél a második évad forgatásáról, a sorozat jövőjéről, arról, milyen elképzeléseket próbáltak megvalósítani menet közben, s hogyan oldották meg az időutazás problematikáját.

Ezen kivül még sok más érdekességet is megtudhatunk, a részletek mögött olvasható az interjú teljes szövege, magyarul! Az írás értelemszerűen spoileres azok számára, akik nem látták végig a második évadot!

Az interjú teljes szövege megtekinthető itt. (angol)

Az angolt nem beszélők kedvéért megpróbáltam lefordítani ékes magyar nyelvre az interjú teljes szövegét, ragaszkodva az eredeti tartalomhoz. Az esetleges félrefordításokért elnézést kérek.

______________________________________________________________

Nos, most, hogy véget ért a második évad, mit gondolsz, hogyan sikerült, amit kitaláltatok?

Igazság szerint, ez Joshnak (Friedman – a fordító megjegyzése) való kérdés. Nagy részünk azért volt csak ott, hogy segítsen neki véghezvinni, ha valamit kitalált. De, hogy a magam nevében is mondjak valamit, a legfontosabb gondolatom a meglepődés volt, hogy mennyi mindent sikerült letenni az asztalra, és összehozni, amíg eljutottunk a „Born to run” című epizódig. Egyébként ez nemcsak erre az évadra vonatkozik, hanem a pilottól kezdve az egészre. Úgy érzem, csak néhány apróság nem érte meg, amit beletettünk.

Elégedett vagy, ha visszatekintesz az elmúlt egy évre?

A karakterekkel abszolút. Az egyik legjobb dolog, ha Joshsal dolgozol együtt, hogy nagyon fókuszál a karakterekre. Érzelmek. Kapcsolatok. Úgy vélem, a sorozat egyik kiemelkedő erőssége ez. Josh soha nem engedte, hogy elfelejtsük, mi a dráma lényege: két ember igényei, s valami, ami köztük van. Mindent egybevéve, ezen a ponton nem is lehetnék elégedettebb a munkánkkal.

A sorozat megmutatta, hogy lényegében milyen aprólékosan kidolgozottak is a történetszálak. Mennyit foglalkoztatok a sztori ívével a második évadban, onnantól kezdve, hogy az írók kitaláltak valamit, s milyen messzire jutottatok az eredeti elképzeléstől? Például tudtad, hogy hova akarsz eljutni, amikor elkezdtétek ezt az évadot, vagy csak akkor derült ki, amikor megkaptátok a teljes évados berendelést?

Joshnak mindig konkrét elképzelése volt arról, hogyan is kezdjünk neki ennek az évadnak, és hogyan végződjön. Ennek szellemében döntött a változtatásokról – „stratégiai kiigazítások”-ként tudnám a legjobban leírni őket -, de sohasem veszítette szem elől a célt.

Robert Wolfe, egyike a mentoraimnak és a legjobb barátaimnak, úgy írta le a folyamatot, mint a szörfözést. Rajta vagy a hullámon. Látod a helyet a tengerparton, ahová érkezni akarsz, és tudod, hogy hol vannak a balesetveszélyes dolgok a víz alatt. A hullámot nem tudod irányítani, de ha ügyesen lovagolod meg és tartod az irányt, elkerülheted a veszélyeket, és majdnem ott érsz partot, ahol eredetileg szerettél volna. Ha valaki azt mondja, hogy a tévés történetének íve pontosan úgy halad és ér véget, ahogyan eltervezte, akkor az illető vagy egy hazug disznó, vagy a legszerencsésebb flótás a Földön.

Nagyon szerencsések vagyunk, mert véleményem szerint, nekünk sikerült. Megcsináltuk. Miénk az arany érem. Mindez pedig Josh érdeme.

Azt mondta, mikor elkezdtük az évadot, nincs meg teljesen minden epizód. Van néhány kiindulópontunk, illetve tudjuk, hogy a karaktereknek hova kell eljutniuk. Ezután szabadjára engedtük őket, s hagytuk, hogy meglepjenek minket. Valószínűleg Cromatie volt az, aki a legnagyobb meglepetést okozta valamilyen szinten… a színészeknek van egy trükkük, hogyan hozzák össze azt, amit a legkevésbé várunk. A hideg gyilkológépet, aki kérdezgeti a bowlingpályán a fiút a „Brothers of Nablus” epizód végén, azzal, aki gyermeki módon Bionicles figurákkal játszik, s akit csodálatos kötelék fűz Savanahh Weaverhez. Ez egy lenyűgöző dolog, és minden pénzt megér. Sokkal jobban, mint azt valaha is hittem volna.

Rendben, most pedig következzék egy kicsit „kocka” kérdés, de úgy tűnik, a sorozat írói is számításba vették. A sorozat szerint az időutazás nem teremt paradoxonokat (lásd az Időparadoxon cikket a főoldal jobb oldalán – a fordító megjegyzése), ehelyett új, jövőbeli „idősávokat” teremt, amik úgy tűnik, felülírják azt, amire Sarah, Derek és John emlékszik. Vajon ez tudatos döntés volt, amit már korábban kitaláltatok, és ezután elmagyaráztátok a nézőknek (példának okáért, mikor Derek elmagyarázza Jessenek, mi történt a jövőben, amire a lány másképp emlékszik)? Vajon az időutazásnak ez a fajta szabálya könnyebbé vagy nehezebbé tette számotokra a történetek megalkotását?

Ez egy nagyon tudatos döntés Josh részéről, a sorozat velejárója volt, az előzményektől kezdve. Nem mondom, hogy nem vezetett, hosszú, idegölő megbeszélésekhez az írók szobájában. A „nyúl üregének” hívtuk – le kellett ereszkedned a mélyére, és ki a franc volt az a csávó a kalapban? Ki tudja?

Tekintettel erre, a szabályok könnyebbé tették a történetek írását. Egy erős szabály drámát szül, ugyanis azt minden karakternek be kell tartania. Hasonlítsuk össze az értelmetlen technogagyogást egy Voyager fedélzetén egy elegáns probléma-megoldással az eredeti Star Trekből – az egyik show egy olyan világban játszódott, ahol az EPS-kapcsolók átkapcsolása szinte minden problémát megoldott, míg a másik showban olyan karakterek voltak, akik hagyták Edith Keelert meghalni, hogy megmenthessék a jövőt. Van azért egy nagy különbség a kettő között, s boldog vagyok, hogy részese lehettem valami olyasminek, ami az utóbbi felé hajlik.

Vicces, hogy szóba hoztad Dereket és Jesset, mivel úgy vélem, ők fejezik ki a legjobban ezt a szabályt. A szellemi ötlet átfordult érzelmibe. Mindenkinek volt már olyan tapasztalata, milyen az, amikor azt hisszük, ismerünk valakit, s az illető teljesen másképp cselekszik, mint az várnánk tőle. Mély tapasztalokat szereztek egy előre meg nem határozott módon. Jesse elvesztett egy gyereket. Derek kivégezte az egyik legjobb barátját. Ezek nagyon erőteljes dolgok. Ezek megértek minden időt, amit arra szántunk, hogy alászálljunk a nyúl üregébe.

Másik példa (a „boldog” címszó alatt): Derek és John egy padon ül a parkban, nézik, ahogy a fiatal Derek és Kyle egy ártatlan kis baseball meccset játszik. Ebben az összefüggésben – küszöbön a világvége, mennyi tragédia fogja még érni őket – van-e ennél meghatóbb pillanat?

Ha nem tudod megváltoztatni a sorsod, akkor nincs remény. Szeretném azt hinni, hogy az egész sorozat erről szól. A rajongók is egyetértenének, véleményem szerint.

Mivel a sorozat jellegéhez hozzátartozik, hogy új titkokkal és motivációkkal ruházza fel Cameront, Catherine Weavert és a létrehozóikat, jelentett ez valami egységes elgondolást a kreatív csapat számára, vagy állásfoglalást ezekben a kérdésekben?

Sajnálom, de a kutyám egyfolytában ugat. Őrült beagle – imádom, de olyan halk, mint egy légkalapács. Nem értettem a kérdést.

Értem, szóval beszéljünk egy kicsit repülőkről* és a teremtményeikről. Kinek az ötlete volt, hogy azokat a kaliforniai ufó-képeket használjátok fel a repülők megjelenítéséhez, amik néhány éve nyilvánosságra kerültek, és beolvasszátok a sorozat mitológiájába? Nem féltek az írók attól, hogy a fotók felhasználásával kivívják az internetes UFO-közösségek ellenszenvét? Néhányan megvádolták a Foxot, hogy a fotók létrehozásánál kivártak tavaszig, s akkor okoztak meglepetést.

Ez mind Joshra vall. Megszállottja a távirányítós repülőknek. És igen, nagyon figyeltünk rá, hiszen igazi felbolydulást okozhatott. Amit megértek, hiszen teljesen szerencsétlen votl az időzítés is. De ez nem egy vírus-marketing volt a részünkről, s tudom, hogy nyilván Josh is ezt mondaná.

A második évad elején a sorozat viszonylag korán felfedi, hogy Catherine Weaver egy folyékony fém terminator a jövőből, egy T1001-es. Most, miután megnéztük a finálét, láttuk, hogy Weaver védelmezőn, már-már anyai szeretettel gondoskodott John Henryről, a mesterséges intelligenciáról, akiről úgy gondolja, hogy megmentheti a világot, az emberi lánya, Savannah számára. Ő csak azért kellet, hogy bemutathassák, hogy a terminátorok között is létezik olyan kapcsolat, mint ami Sarah és John között van?

Nem hiszem, hogy egyszerűn csak azt lehetne mondani: „Oké, most akkor csinálok egy párhuzamos viszonyt a karaktereimmel.” Ezek egyszerűen létrejövő hatások. Természetes módon történnek. Ha Sarah Connor egy építész lenne, aki egy bevásárlóközpontot épít, akkor az emberek csodálkoznának, ha Weaver is csak egy építész lenne, terminator-verzióban. Ez egyrészt következetes lenne, más szempontból viszont oltári nagy baromság… Nagyon egyszerűen fogd fel úgy, hogy alapvetően egy szellemi párhuzam, a karakterek egyszerűen a saját érdekükben léteznek.

A folyamat elején – mondjuk az első évadban – Josh azt mondta, ha egy házat építünk, nem kell minden ajtónak és ablak úgy kinéznie, mint egy háznál. A ház az ház. Ez egy jó dramaturgiai szabály, mert nem kell túljárnod a saját eszeden, szabadon foglalkozhatsz a különböző részletekkel a történetben. Átvitt értelemben, Sarah az ajtó. Weaver az ablak. Mindketten részei a háznak.

Van valami, ami nem hagy nyugodni: furának tartom, hogy Weavert T-1001-esnek hívják, és nem T-1000-nek… ez így helyes, vagy a FOX hibázott? Van egy kis különbség közte és a T-1000 között, mint ahogyan Cameron T2-jében is (Terminator 2 – Az ítélet napja c. filmre gondol, James Cameron rendezte – a fordító megjegyzése) a T-800-as és a T-888-as terminátor-modell között?

Ami a terminátor-típusokat illeti… ez egy nagyon zavaros kérdés, még zavarosabb válaszokkal. Nem azért, mert nem gondoltunk rájuk, hanem mert csak nagyon finom különbségek vannak az egyes típusok között.

Beszéljünk arról, mi történt az évad utolsó előtti részében. Derek halála sokkoló volt, s eltért a TV-ben szereplő többi fő karakter halálától – mindenféle csöpögős zene nélkül távozott, mint valami kis háttérkarakter. Hogyan született ez meg az írók szobájában? Tudták már akkor az írók, hogyan fog véget érni az évad, és tudták, hogy ez nem jelenti Derek végét?

Nyilvánvaló, hogy az egyik legérdekesebb és legnépszerűbb karakter megölése heves vitákat eredményezett az írók között. Függetlenül, hogy ez része a tervnek, s hiszel abban, hogy a karaktert visszahozhatod, a vita mindenképpen elkerülhetetlen. Ha nem veszünk figyelembe mindent szempontot, akkor nincs miről beszélni, akkor minek csináljuk az egészet. Ez a lényeg minden sorozat esetében, vagy legalábbis ennek kellene lennie.

Mekkora kihívások voltak azok a jelenetek, ahol nagyszabású vizuális effektre volt szükség (pl. a jövőben játszodó jelentek, a T-1001-es átalakulása)? Úgy kelsz fel, hogy kitaláltad őket és megpróbálod véghezvinni, vagy vannak dolgok, amik gátat szabnak ennek? Voltak olyan jelenetek, amiket azért vetettetek el, mert egyszerűen nem lehetett megvalósítani?

Nem tudok ilyen alkalmat felidézni, amikor összevesztünk volna a sztori VFX** jelenetei miatt. Néha ezeket nem tudod elkerülni – ha a jövőben jársz, szükséged van bizonyos VFX követelményekre. Ezt is úgy közelíted meg, ahogyan minden mást is megközelítesz, megpróbálsz egyensúlyt találni aközött, amit látni szeretnél és amit létre tudsz hozni. Globálisan kell hozzáállni a problémához. Tehát igen, sokszor van olyan, hogy valamit újra kell gondolni az idő- és a pénzhiány miatt. És vannak olyan esetek is, amikor rájössz, hogy nincs szükséged effektekre. A legjobb példa talán a „Today is the day, part 2” című epizód – Erin Fleming csodálatos munkát végzett azokon a jeleneteken, ahol a T-1001 felveszi az ő alakját, s nekünk egyszerűen csak ezeket a felvételeket kellett használni. És miért ne tettük volna? Az a lány elképesztő.

Az Ellison és Cameron nevű karakter a legismertebb utalás a Terminator alkotóira. Billy Wisher a másik. Catherine Weaver neve utalás Sigourney Weaverre? Van még más is, amire nem gondoltunk?

Mindenféle belső viccet és szolid utalást rejtettünk el a sorozatban. Igazi öröm megtalálni őket, tehát ne várd tőlem, hogy eláruljam őket.

Belső viccről beszélve, a terminator John Henry D&D***-t játszik „anyukája” pincéjében.

Ezt a barátnőm nappalijában játszottam. Ezért John ebben mindig nyert, ha egy geek volt az ellenfele.

A rajongók tudják, hogy mindig bajok voltak a  nézettséggel, s a pletykák szerint már el is kaszálták a sorozatot, ezért az utolsó két epizód kiterjed online nézőtáborra tett szert. Mit gondolsz az EW (az Entertaiment Weekly híroldalra gondol – a fordító megjegyzése) cikkéről? Szerinted megnöveli a sorozat esélyeit a folytatáshoz?

Az hiszem, az nevetséges volt. Nem kérdés, hogy bajban van a sorozat, de ez még nem jelenti azt, hogy a FOX döntött volna már a sorsáról. Ha belegondolsz abba, hányszor keltették a sorozat halálhírét, rájössz, hogy mekkora hülyeség ez. Emlékszem, mikor kijött a cikk, hogy a díszleteket szétszedték, és ezért ez azt jelenti, hogy a sorozatot elkaszálták. Minden önuralmunkra szükség volt, hogy ne reagáljunk rá az interneten… de a valóság az, hogy nem reagálhatsz rá anélkül, hogy valamit is el ne árulnádla fináléból vagy legalábbis valamelyik nagy dobásból. Ez kellemetlen helyzetbe hozhat, mikor megpróbálod titokban tartani a sztori csavarjait.

Képzeljük el, hogy ma van május 18., s a FOX berendeli a harmadik évadot. Mennyit foglalkoztak, tervezgettek a sorozat alkotói a harmadik évad történetével kapcsolatban? Nem várom el, hogy eláruld a legnagyobb spoilereket, de vannak már tervek a 3. évadra? Beszélt már róla kreatív stáb, vagy megvárjátok,  mit lép először a FOX?

Joshnak mindig is konkrét elképzelése volt arról, hová is akarja eljuttatni a sorozatot.

A Terminator: Salvation-nak lesz bármilyen hatása az esetleges harmadik évadra?

Joshnak mindig is konkrét elképzelése volt arról, hová is akarja eljutatni a sorozatot.

Oké, és mit szólsz ehhez: tájékoztatták a TSCC stábját arról, hogy mi is lesz a Terminator: Salvation-ban, vagy ők is vakon fogják megnézni, mint a többségünk?

Néhányukat tájékoztatták, de azok a dolgok, amikről azt hisszük ,tudjuk, azok is megváltozhatnak. Szóval engem is csak annyira informáltak, mint egy átlagos riportert… Furcsa dolog, de… úgy tűnik, a T4-ben a Skynek coltant használ az endoskeleton (belső váz – a fordító megjegyzése) létrehozásához. Megpróbáltam megértetni a producerekkel, akik azt hitték, hogy ez a többi filmből jön, hogy ez nem igaz. A sorozat eredetileg, mint egy evolúciós lépést a terminátorok dizájnjában használta a coltant. Magasabb olvadáspont, ezért nem lökheted Uncle Bobot a kohóba, azt várva, hogy majd elpárolog…

Ha a csillagos ég lenne a határ, mi lenne, amit megtennél vagy megmutatnál a TSCC-ben? Arnold (Schwarzenegger, az első 3 T-film szereplője – a fordító megjegyzése)? Skynet? A jövő háborújának egyik csatája?

A legjobb dolog abban, hogy rajongóként a TSCC-n dolgozhatom, hogy lehetőségem nyíilk arra, olyan dolgokat mutassak meg, amit személy szerint is szeretnék látni a sorozatban. Szerencsésnek érzem magam, hogy én és Zack alkalmat kaptunk arra, hogy játszhatunk a jövőbeli háborúban és felfedezhetjük azt. Szóval igen, mindig azt kívánod, bárcsak több pénzed lehetne, hogy sokkal több robbantgatást tudj megmutatni, de a nap végére elmondhatjuk, hogy mindent megtettünk a történet érdekében. Ez nagy dolog. Különleges. Nem cserélném el semmiért. És ezért hálával tartozom Joshnak.


A fordító megjegyzései:

* eredetiben drone – ez távirányításos repülőgépet jelent. Miller ez alatt azokat az UFO szerű repülőket érti, amiket pl. Sarah is látott a sivatagban.

** VFX – vizuális effekt (Visual F/X vagyis VFX).

*** D&D – Dungeons and Dragons nevű szerepjáték

________________________________________________

A fordítást elkövette: Lasaro

2 gondolatok ezen: “Exkluzív interjú a TSCC producerével!

  1. KubanitoS

    köszönjük szépen!

    Felvetődött egy kérdés, miszerint mi a különbség az új és a régi terminátor modellek között.

    Találtam egy érdekes videót, ahol erre is kitérnek: http://www.youtube.com/watch?v=AH_3GnQBV_c&NR=1

    Ez egy, a sorozat vetítése előtt készített “promo” lehetett. A sok érdekesség mellet a készítők elárulják, miben jobb a T800-tól a T888 (5p36mp).

    Elmondásuk szerint a legnagyobb különbség az, hogy egy T888-ban minden 8-asra jutott volna egy chip, összesen három, így ha az egyik elromlik, a feladatot átveszi a második, illetve a harmadik. A sorozatból ez valahogy mégis kimaradt, gondolom az egyszerűség kedvéért.

    Külön kiemelik, hogy a Terminátor filmekben nagy batár kibernetikus organizmusunk volt Arnold bácsi személyében és a sorozatban már fejlettebb terminátorok vannak, nem kell mindegyiknek nagydarabnak lennie, ezért lehet Cameron is ugyanolyan erős, mint egy testesebb ellenfele.